Schade aan reductiekoppeling zeegaande tanker
Tijdens een routine controle van de reductiekoppeling van een zeegaande tanker, wordt schade aan de vertanding ontdekt. Het schip is uitgerust met een MaK hoofdmotor die via een ZF reductiekast de verstelbare schroef aandrijft.
Wij worden benoemd door cascoverzekeraars van de tanker. Enkele tanden van het pion wiel zijn uitgebroken en de complete kast wordt gedemonteerd. In verband met de lange reparatieduur worden wij ook door tijdverletverzekeraars benoemd teneinde de reparatieduur zoveel mogelijk te verkorten. Hiervoor wordt in overleg met de rederij, de werf en het Klassebureau besloten om een nieuwe pion-as door een lokale machinefabriek te laten produceren om zo de lange levertijd van dit onderdeel door de fabrikant te voorkomen.
Tijdens ons onderzoek naar de oorzaak van de schade worden veel sporen gevonden die wijzen op een eerdere ernstige stagnatie van de schroefas. Onder andere blijkt de tandwielkast van de fundatie te zijn losgewerkt.
Een dergelijke opdracht wordt door Verschoor & Bras zeer regelmatig behandeld in de zee- en binnenvaart.