Schade aan de hoofdmotor door cat fines
Een Deense VLCC ondervond ernstige problemen met haar Sulzer-dieselmotor met betrekking tot de verbranding na het verbruik van HFO gebunkerd op de Bahama’s. Het schip wist haar reis naar Rotterdam-Maasvlakte te voltooien. Na het lossen van de lading is het schip afgemeerd op de boeien waar de reparaties werden uitgevoerd.
Wij zijn aangesteld door Duitse casco verzekeraars. Tijdens het eerste onderzoek werd duidelijk dat alle cilindervoeringen en zuigerveren overmatig versleten waren vanwege het hoge gehalte aan cat fines in de gebunkerde stookolie. De bunkerleverancier werd verantwoordelijk gehouden en uitgenodigd voor gezamenlijk onderzoek.
De schadeoorzaak is uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd, inclusief beoordeling van het onderhoud en de bunkergeschiedenis. Om te bepalen of slijtage van de cilindervoeringen daadwerkelijk werd veroorzaakt door het schurende effect van cat fines in de stookolie, werden replica’s gemaakt en door de vertegenwoordiger van de fabrikant met een microscoop onderzocht.
Reparaties werden opgevolgd en de bevindingen werden gerapporteerd.